FAQ2023-11-21T13:49:46+01:00

FAQ

Connected Skills är det framtida sättet att kostnadseffektivt koppla ihop klientbehov med marknadens konsulter. Plattformen är en digital mötesplats för kunder, konsultchefer och konsulter som erbjuder en automatisk matchning mellan uppdrag och konsulter med relevant kompetens.

Vad är Connected Skills och varför ska du använda tjänsten?2023-12-06T16:36:20+01:00

Connected Skills är det framtida sättet att matcha klientbehov med marknadens konsulter. Plattformen är en digital mötesplats för kunder, konsultchefer och konsulter som erbjuder en automatisk matchning mellan uppdrag och konsulter med relevant kompetens.

Connected Skills har utvecklas för att öka kvalitet och transparens, minska administration och spara tid. Teamet bakom plattformen är engagerade och erfarna specialister inom konsultmatchning som brinner för att göra rekryteringsprocessen effektiv utan att riskera kvaliteten.

Vår vision är att Connected Skills ska hantera de administrativa och tidskrävande uppgifterna i rekryteringsprocessen. Med den här sparade tiden kan vi i stället fokusera på aktiviteter som skapar värde och bygger relationer.

Vad är en MSP?2023-12-06T16:50:56+01:00

En MSP (Managed Service Provider) är en tjänst för företag som vill ha en partner som kan hjälpa dem att hantera konsulttjänster. En MSP kan erbjuda flera fördelar för företag som behöver konsulter inom sin verksamhet.

Några av de vanligaste tjänsterna som erbjuds av en MSP inkluderar:

  • Avtal: En MSP kan hjälpa till att sätta upp en avtalsstuktur som är lätt hantera och är enligt regelverk och lagar, vid tillsättning av en eller flera konsulter.
  • Personaladministration: En MSP kan hantera personaladministrationen för konsulterna, inklusive fakturering, försäkringar och andra juridiska frågor.
  • Tidsrapportering: En MSP kan hantera tidsrapporteringen för konsulterna och se till att de får betalt i tid.
  • Kompetensutveckling: En MSP kan erbjuda kompetensutveckling för konsulterna och se till att de har rätt färdigheter för att utföra sina arbetsuppgifter.
  • Projektledning: En MSP kan erbjuda projektledningstjänster av tillsättningar för hela team, eller åtagande.

Några av fördelarna inkluderar:

  • Kostnadsbesparingar: En MSP kan hjälpa till att minska kostnaderna för rekrytering och anställning av konsulter genom att erbjuda en mer effektiv och automatiserad process.
  • Tidsbesparingar: Genom att outsourca rekryteringsprocessen till en MSP kan företag spara tid och fokusera på sina kärnverksamheter.
  • Expertis: En MSP kan erbjuda expertis inom specifika områden och hjälpa till att tydliggöra behovet innan sökning av kandidater görs.
  • Flexibilitet: En MSP kan hjälpa företag att anpassa sin arbetsstyrka efter behov och säkerställa att de har rätt personer på plats vid rätt tidpunkt.
  • Riskhantering: En MSP kan hjälpa till att minska riskerna för företag genom att hantera anställningsavtal, försäkringar och andra juridiska frågor.

Hos Connected Skills finns det flera MSP-tjänster som våra kunder nyttjar. Därför kommer du vid bokning av en konsult kunna se vilken MSP-leverantör den specifika kunden har.

Det är alltid MSP-leverantören som upprättar avtal, och hanterar allt efter det att bokning i Connected Skills har skett. Connected Skills skickar per automatik all information om en bokning till den utvalda MSP-leverantören som sen kontaktar båda parterna, beställaren och leverantören för kontraktet av konsulttjänsten. (Connected Skills är inte en del av det avtalet).

Vanligen är även avtalet redan tillgängligt för genomläsning innan presentation av kandidat, för att undvika eventuella att avtalsregleringar inte hindrar en eventuell leverans av konsulttjänsten.

Har du andra frågor rörande MSP i Connected Skills så går det bra att kontakta vår support. Har du frågor gällande någon detalj i ett MSP-avtal så hänvisar vi till dem MSP-leverantören.

Vad är Matching Fee?2023-12-06T17:03:22+01:00
  • Vad avser Matching Fee som tas ut vid bokning av en IT-konsult?
    Matching Fee är en administrativ avgift som täcker våra kostnader vid att en lämplig IT-konsult bokas. Att söka fram eller presentera fram en konsult resulterar inte i en avgift, utan endast när bokning är klar och båda parter är överens.
  • Varför tas det ut en Matching Fee?
    Avgiften möjliggör en noggrann och skräddarsydd matchningsprocess. Den täcker kostnader för att utvärdera dina krav, förstå behov och kompetenser för att se och identifiera en kvalificerad IT-konsult eller uppdrag som bäst möter dina behov.
  • Hur fastställs Matching Fee?
    Matching Fee fastställs baserat på kundavtal, leverantörsavtal och marknaden och kan variera mellan olika bokningar.
  • Vem betalar Matchning Fee?
    Vanligtvis betalar både den organisationen som har behov av en konsult och företaget som konsulten är anställd hos. Vissa kund- och leverantörsavtal kan reglera Matching Fee.
  • Vad händer om bokning inte görs?
    Ingen bokning, ingen Matchning Fee!
  • Kan jag få mer information om Matching Fee innan jag bokar upp en konsult?
    Självklart! Kontakta vårt supportteam för att få detaljerad information om Matching Fee och hur den tillämpas i samband med bokning av en IT-konsult. Vi är här för att svara på alla dina frågor och se till att du är informerad.

Vi hoppas att dessa svar har gett dig klarhet kring Matching Feeen och vår matchningsprocess. Om du har ytterligare frågor är du välkommen att kontakta oss för personlig support.

Inkludera e-post från Connected Skills2023-12-19T10:49:19+01:00

För att säkerställa att samtliga e-postmeddelanden som skickas från plattformen (info@connectedskills.se) inte hamnar i din skräppost behöver du vidta nedan åtgärder.

För Gmail

  • Logga in på ditt Gmail-konto via webbläsaren på din dator eller enhet.
  • Klicka på kugghjulsikonen (Inställningar) i det övre högra hörnet och välj ”Visa alla Gmail-inställningar”.
  • Klicka på fliken ”Skräppost” i det övre menybandet.
  • Under avsnittet ”Skräppostmeddelanden och blockering”, leta efter ”Godkända avsändare” och klicka på ”Lägg till en avsändare”.
  • I dialogrutan som öppnas, skriv in e-postadressen ”info@connectedskills.se” och klicka på ”Nästa”.
  • Välj ”Skicka meddelanden från denna avsändare till inkorgen” och klicka på ”Klar”.

 

För Outlook

  • Starta Outlook och logga in på ditt konto.
  • Gå till inkorgen och leta upp ett e-postmeddelande från ”info@connectedskills.se”.
  • Dubbelklicka på meddelandet för att öppna det i ett nytt fönster.
  • I det öppnade fönstret kommer du att se ett menyband överst. Klicka på ”Home” om du inte redan är där.
  • I menybandet finns en knapp som säger ”Skräppost”. Klicka på den och välj sedan ”Alternativ för skräppost”.
  • Ett nytt fönster öppnas. Gå till fliken ”Säkra avsändare”.
  • Klicka på knappen ”Lägg till” och skriv in e-postadressen ”info@connectedskills.se”. Klicka sedan på ”OK”.
  • Klicka på ”OK” igen i huvudfönstret för ”Alternativ för skräppost” och stäng sedan fönstret.
Hur söker jag efter konsulter?2023-04-04T14:38:38+02:00

Du kan antingen göra en livesökning efter konsulter med begärda färdigheter eller lägga upp ett uppdrag som kommer att vara synligt för alla konsultföretag i Connected Skills.

Connected Skills kommer automatiskt att matcha din begäran med registrerade konsulter. Matchningsgraden baseras främst på färdighetsnivåer men också på språknivåer, platspreferenser och engagemang

Hur skapar jag ett konto som kund?2023-04-17T15:49:59+02:00

Du kan gå med i Connected Skills antingen som en Kundchef eller som en Kund. Båda rollerna kan lägga upp uppdrag och söka efter konsulter, men endast Kundchefen kan administrera alla användarkonton.

Så snart vi har tagit emot din registrering, kommer vi att kontakta dig och boka in ett möte. För att ge dig bästa möjliga service är det viktigt för oss att vi förstår dina organisationsbehov. Så snart alla detaljer är på plats kommer vår Customer Success att guida dig genom din onboarding i Connected Skills.

Hur skapar jag ett konto som konsult?2023-04-17T15:50:30+02:00

Connected Skills erbjuder tre kontotyper för våra partners: Frilans, Företagsadmin och Konsult. Som Frilans och Företagsadmin kan du administrera alla användare som är anslutna till ditt företag. Som konsult är du anställd av ett konsultföretag och kan administrera ditt eget konto.

Vid registrering har du möjlighet att skapa ett nytt företag eller ansluta till ett företag som redan finns i Connected Skills.

Hur ansöker jag om ett uppdrag?2023-04-04T14:38:22+02:00

Att presentera kandidater har aldrig varit enklare! Ingen mer CV som studsar fram och tillbaka – hela processen är integrerad i Connected Skills. Så snart din konsult har presenterats, sätter Connected Skills dig i direktkontakt med den efterfrågande klienten.

Hur får jag matchade uppdrag?2023-04-04T14:38:17+02:00

Matchningsgraden baseras främst på kompetensnivåer men också på språknivåer, platspreferenser och engagemang. Du meddelas när dina konsulter har matchande uppdrag i Connected Skills.

Betalningsvillkor Connected Skills använder självfakturering, även kallad omvänd fakturering. Vi använder de rapporterade timmarna som grund för våra kundfakturor och för din självfakturering. I enlighet med partneravtalet betalas du cirka 5 dagar efter att vi har mottagit betalning från klienten. Vid försenad betalning från klienten